Menu

تاریخچه روابط عمومی:

 بررسي تاريخچه روابط عمومي نشان مي دهد كه روابط عمومي قديمي ترين شكل ارتباطات اجتماعي به حساب مي آيد. بر اساس نظريه يك محقق آمريكايي، پيدايش روابط به حدود ۴۰۰ سا ل قبل از ميلاد و توسط فردي به نام «گورگياس» بر مي گردد كه در واقع «علم بيان» و شيوه هاي متقاعدسازي مخاطب را مطرح كرد. بدين سان اگر اين نظر را بپذيريم، بايد خاستگاه روابط عمومي را يونان باستان بدانيم، گر چه نمي توان ماهيت اين گونه فعاليت ها را با روابط عمومي يكسان گرفت. از ابتداى تاريخ بشر تاكنون همواره افراد هوشمندى بوده اند، كه اين شناخت را در جهت ارتقاى خود با ديگران به كار گرفته اند و نوعى روابط عمومى را در كارهايشان اعمال كرده اند. در تمامى دوره هاى دموكراسى از جمله از جمهورى روم گرفته تا نظام كنونى، رساله ها، مقاله ها، سخنرانى ها و ديگر قالب هاى خطابه به قصد سلطه به افكار عمومى به كار گرفته شده اند. نظر بيشتر در اين زمينه، به سال ۱۹۰۶ بر مي گردد كه «اي.وي.لي» اولين واحد روابط عمومي را در آمريكا تشكيل داد. در هردو صورت، عملكرد روابط عمومي دربدو پيدايش صرفاً به دنبال متقاعدسازي مخاطب و همراه ساختن او با اهداف سازمان و در واقع ابزار تبليغ و ايفاي نقش رسانه اي بوده است.

 

حوزه روابط عمومی:

با توجه به گسترش دنياي مدرن امروز به اطلاعات و ارتباطات و فناوري، در سطوح كلان روابط عمومي به عنوان يك علم و فني كه زاييده تكنولوژي و پيچيدگي جوامع بشري است مي باشد. روابط عمومي در اين ناشناخته مي خواهد تفاهم و همدلي ايجاد نمايد. ما نيز در نظام اداري خود به روابط عمومي با اين ديدگاه نگاه كنيم كه در اين صورت است جايگاه و نقش روابط عمومي بسيار حساس و چشمگير جلوه مي كند و اين حرفه از چند كار تبليغاتي بيرون آمده و آيينه تمام نما و زبان و چشم و گوش سازمان مي شود، طبعاً وظيفه روابط عمومي تخصصي تر هست كه بتواند هم از نظر نقش درون سازمان و هم از نظر نقش برون سازماني ايفا خدمت نمايد.

  • بررسي كليه جرايد و اخبار مرتبط با فعاليتهاي سازمان بمنظور پي بردن به نقطه نظرات و ديدگاههاي مختلف. مطالعه مطالبي كه در جرايد و ديگر رسانه هاي گروهي در ارتباط با سازمان منتشر ميشود و جوابگويي به مطالب منتشر شده با راهنمايي مقام مافوق.
  • برقراري ارتباط با رسانه هاي گروهي و ترتيب مصاحبه با مقامات سازمان با مطبوعات و رسانه هاي ديگر.
  • فراهم آوردن امكانات مورد نياز از قبيل وسايل صوتي و تصويري و ...هماهنگي لازم به منظور مصاحبه هاي مطبوعاتي و ظبط سخنرانيها جهت تدوين و تكثير آن براي همكاران.
  • تهيه پيامهاي تبريك و تسليت، طراحي نمودارها و پلاكاردها به مناسبت هاي مختلف.
  • نظارت بر انجام كار انتشار نشريات و بولتن هاي خبري.
  • نظارت بر توزيع نشريات بين دستگاههاي اجرايي و واحدهاي ذيربط.
  • جمع بندي و تهيه فعاليتهاي سازمان در مقاطع مختلف جهت درج در نشريات و بولتن هاي خبري سازمان.
  • همكاري و هماهنگي با واحدهاي روابط عمومي ساير دستگاهها.
  • تهيه گزارش از بازديدها و ...
  • تلاش برای تقویت هر چه بیشتر روحیه تفاهم بین کارکنان و مدیران و همیت سازمانی و زمینه سازی برای برقراری ارتباطات بین آنان.
  • هماهنگي در برگزاري همايشها، كنفرانسها، سمينارها، جلسات و استفاده مطلوب از وسايل كمك آموزشي در آنها.
  • اطلاع رساني موضوعات مورد نیاز به استادان، دانشجویان و کارکنان واحد از طریق سامانه پیامک اختصاصی دانشگاه به شماره 20002240070
  • اطلاع رسانی موفقیت و دستاوردها به مردم و مسئولان منطقه با هماهنگی مدیر واحد.
  • انعكاس مستمر موفقيت ها ،دستاوردها و فعاليتهاي واحد به روابط عمومي منطقه و سازمان.
  • درج اخبار متنی و تصویری به صورت روزانه در سایت دانشگاه.
  • هماهنگي با روابط عمومي منطقه براي گرفتن مجوز،مصاحبه يا تهيه خبر توسط خبرنگار از محيط هاي آموزشی.
  • هماهنگی با ریاست دانشگاه برای انجام دادن مصاحبه، نشست مطبوعاتی، و ارائه گزارش با رسانه ها.
  • همكاري و راهنمایی خبرنگاران رسانه های مختلفجهت تهیه اخبار.
  • همكاري و هماهنگي با واحدهاي روابط عمومي ساير دستگاهها.
  • تدارک تمهيدات و اقدامات لازم براي راهنمايي ارباب رجوع و تسهيل دسترسي به مراكز و مسئولان سازمان
  • تهیه کلیپ در مناسبتهای مختلف.
  • معرفی کامل و جامع واحد مربوط به صورت بروشور، سی دی و ارسال به روابط عمومی دانشگاه های منطقه و سازمان.
  • برنامه ريزي و اطلاع رساني به مردم درباره عملكرد سازمان به انگيزه تنوير افكار عمومي.
بالا
saeed_sol@yahoo.com