Menu

نکات کليدي جهت هر چه بهتر طي کردن ايام امتحانات

نکاتي براي مطالعه:
• حتماً براي مطالعه خود برنامه ريزي کرده و آن را مکتوب کنيد. برنامه را جايي در معرض ديد خود قرار دهيد.
• مقدار مطالعه را متناسب و معقول انتخاب کنيد. مطالعه فشرده و همراه با اضطراب تمرکز را کاهش مي دهد.
• در مطالعه دروس تحليلي و حفظي تناوب را رعايت کنيد.
• بعد از عمل به هر بخش از برنامه به خود پاداش دهيد.
• خود را نسبت به محيط مطالعه شرطي کنيد. موانع ديداري که باعث حواس پرتي مي شود را از محيط مطالعه دور کنيد.
• هيچگاه داخل رختخواب به مطالعه دروس خود نپردازيد.
• يادداشت هاي کوتاه به همراه داشته باشيد تا در اوقات مرده اي مانند انتظار صف اتوبوس بتوانيد از آنها استفاده کنيد.
• خود را جاي استاد قرار داده و از مطالبي که مطالعه مي کنيد، سؤال طرح کنيد.
• در هر بار مطالعه از مطالب آسان شروع کرده و به مطالب مشکل تر برسيد.
• از شيوه يادگيري گروهي ( پرسش و پاسخ يا توضيح دادن براي همديگر ) استفاده کنيد.
نکاتي براي افزايش تمرکز:
• قبل از شروع مطالعه چند نفس عميق بکشيد.
• مطالعه را با مرور اجمالي سرفصل ها و طرح سؤال شروع کنيد.
• يادداشت برداري هنگام مطالعه به افزايش تمرکز کمک مي کند.
• از تکنيک تار عنکبوت استفاده کنيد؛ يعني مثل عنکبوت که فقط به ارتعاشات تارهاي خود حساس است و به هر ارتعاشي واکنش نشان نمي دهد، عمداً به عوامل مخل بيروني بي توجهي کنيد.
• افکار مزاحم را در يک مسير خاص هدايت کنيد. برگه اي کنار دست خود بگذاريد و هر گاه در حين مطالعه فکري ذهنتان را مشغول کرد آنرا بصورت فهرست وار روي برگه اي يادداشت کنيد و در طي شبانه روز ساعتي را به تفکر درباره آن موارد اختصاص دهيد.
• از روش تيک زدن هنگام حواس پرتي استفاده کنيد. هر زمان هنگام مطالعه حواستان پرت شد، روي برگه اي تيک بزنيد و با خود تکرار کنيد: " حالا اينجا باش " و سپس ادامه دهيد.
• بعد از هر 1:30 تا 2 ساعت مطالعه حتماً 15 دقيقه به خودتان استراحت بدهيد.
• به اندازه کافي بخوابيد. کم خوابي باعث آسيب رسيدن به حافظه کوتاه مدت و قدرت تمرکز مي شود.
• حتماً صبحانه بخوريد. تحقيقات نشان داده که کارکرد فعال مغز و ايجاد تمرکز بستگي زيادي به صرف صبحانه دارد.
• هنگام عدم تمرکز چند لحظه چشمانتان را ببنديد. چند نفس عميق بکشيد و موفقيت هاي آينده را تجسم کرده و سپس ادامه دهيد.
• استفاده از چراغ مطالعه تمرکزتان را افزايش مي دهد.
نکاتي براي کاهش اضطراب:
• نسبت به امتحانات ديد مثبت داشته باشيد و با چهره اي گشاده و مطمئن درس بخوانيد.
• از فنون آرام سازي عضلاني (relaxation)، نتفس عميق و تصوير سازي ذهني استفاده کنيد.
• از حرکات کششي و ورزشي در فواصل بين مطالعه خود بهره بگيريد. داشتن برنامه ورزشي منظم حتي يک پياده روي کوتاه مدت به کاهش اضطراب کمک مي کند.
• شام مختصر و سبک بخوريد.
• از يادآوري موفقيت هاي گذشته خود انرژي مثبت بگيريد.
• انتظارات خود را متناسب با سطح توانتان تنظيم کنيد. داشتن انتظارات غير واقع بينانه از خود سبب ايجاد اضطراب ميشود.
• قبل از خواب دوش آب ولرم بگيريد.
• اگر در حين مطالعه يا امتحان دچار اضطراب يا وقفه فکري شديد، چشم هايتان را ببنديد؛ چند نفس آرام و عميق بکشيد و در ذهنتان تکرار کنيد: "من از عهده امتحانات برمي آيم." و سپس ادامه دهيد.
• اگر در يکي از امتحانات موفق نبوديد، ذهنتان را با آن درگير نکنيد. استراحتي 2 تا 3 ساعته براي خود در نظر بگيريد و سپس مطالعه امتحان بعدي را شروع کنيد. از علل عدم موفقيت خود در آن امتحان براي امتحانات بعدي استفاده مفيد کنيد.
• بعد از موفقيت در هر امتحان به خودتان پاداش بدهيد.


با آرزوي موفقيت براي تمامي شما عزيزان
پزشکی – مشاور دانشگاه

تماس با مشاوره

ارتباط با ما
دانشجویان علاقمند به استفاده از خدمات مشاوره ای مرکز مشاوره می توانند با تماس تلفنی یا مراجعه حضوری با تعیین وقت قبلی از خدمات این مرکز بهره مند گردند شماره تماس: 04152241005
نام و نام خانوادگی: (*)
ورودی نامعتبر
ایمیل: (*)
ورودی نامعتبر
تلفن همراه: (*)
ورودی نامعتبر
موضوع:(*)
ورودی نامعتبر
پیام:(*)
ورودی نامعتبر
ارسال
بالا
saeed_sol@yahoo.com