مشخصات فردی:

نام: رضا
نام خانوادگی: غیابیIMG 2937
مدرک تحصیلی: لیسانس مدیریت دولتی
وضعیت استخدامی: کارمند رسمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه
پیشینه اجرایی:
*حضور در حوزه روابط عمومی از سال 1383 تاکنون
*تصدی حکم مسئول روابط عمومی واحد میانه از تیرماه سال 1393
*فعالیت در حوزه خبرگزاری آنا به عنوان خبرنگار از سال 1384 تاکنون
* فعالیت در خبرگزاری ایسکانیوز به عنوان خبرنگار و انعکاس اخبار واحد
* حضور فعال و مستمر در مراسمات مختلف شهرستان به عنوان خبرنگار و عکاس

افتخارات:

* روابط عمومی برتر ماه کشوری خبرگزاری آنا در سال 1396
* کسب گروه ب – نماینده بسیار فعال به عنوان نمایندگان خبرگزاری آنا، خبرگزاری ایسکانیوز، روزنامه فرهیختگان و تعامل خبری با روابط عمومی سازمان مرکزی در ارزیابی فعالیت های مسئولان روابط عمومی
* اخذ لوح تقدیرهای مختلف از مراسمات، همایش های دانشگاهی و شهرستانی

تعریف روابط عمومی:

روابط عمومي فعاليتي است ممتد، مداوم و طرح‌ريزي شده كه از طريق آن، افراد و سازمان ها مي كوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آنها سروكار دارند به دست آورند و در حقيقت بخشي از مديريت است و در اغلب موارد نقش مغز متفكر، قلب تپنده، دست اجراء، پاي پيشرفت، گوش شنوا، چشم بينا و زبان گوياي سازمان مديريت آن را ايفا مي‌كند.
فعاليتي كه روابط عمومي انجام مي‌دهد در يك كلمه «ارتباط» از ديدگاه نظري «علم» از جنبه عملي و اجرايي خود «فن» و از جنبه خلاقانه و زيبايي شناختي «هنر» است و آيينه تمام نماي سازمان و جايگاه دريافت و انتقال اطلاعات است.
روابط عمومي در حقيقت شبكه هوشيار ، بانك اطلاعات ، مغز متفكر سازمان و پل ارتباطي آن با افكار عمومي و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمايلات و عادات و سلايق متفاوت است و بايد خصلت هايي چون قانون مداري ، نظم ، شجاعت ، ابراز عقيده ، تحمل شنيدن آراي مخالفان ، احترام به حقوق فردي و اجتماعي ديگران و صداقت رشد و توسعه نمايد.
روابط عمومي اعمال فلسفه ، فلسفه اجتماعي ، مشاور و كاركرد ارتباطي مديريت است كه از اين جهت يكي از اصلي ترين اركان براي پايه گذاري يك روابط عمومي كارآمد و مسؤوليت پذير در دستگاه اين است كه زيرنظر بالاترين مقام دستگاه و سازمان انجام وظيفه نمايد.

 

روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه براساس شرح وظایف و برنامه های تدوین شده می کوشد مأموریت های محول شده را در چارچوب فعالیت های بزرگترین دانشگاه حضوری جهان به سرانجام برساند. این مرکز با توجه به اهمیت و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در بعد فعالیت های علمی و پژوهشی و همچنین تاثیراتی که بر رشد علم، توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور دارد، ارتقای کیفی برنامه ها را در واحد و مراکز آموزشی پیگیری می کند و امید دارد با همت همکاران خود در سراسر کشور برنامه ها و چشم اندازهای در نظر گرفته شده در دانشگاه آزاد اسلامی عملیاتی شود.
اهداف کلی روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی
- توسعه ارتباطات رسانه ای
- توسعه ارتباطات مردمی و تکریم ارباب رجوع
- معرفی به موقع توانمندی ها و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی
- گسترش پژوهش و تحلیل محتوا در حوزه روابط عمومی و تقویت مطالعات افکارعمومی
- تداوم حرکت به سوی روابط عمومی الکترونیک
- توسعه و ساماندهی نظام اطلاع رسانی و اطلاع یابی
- توسعه و بهره مندی از فن آوری های نوین روابط عمومی

برنامه ها و شرح وظایف روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی

1 - اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای دانشگاه از طریق پرتال روابط عمومی، رسانه های دانشگاه و رسانه های جمعی
2 - ارتباط و همکاری مستمر، موثر و هدفمند با رسانه های جمعی اعم از صدا وسیما ، خبرگزاری ها، روزنامه های کثیرالانتشار، نشریات تخصصی و سایت های خبری به منظور انعکاس دستاوردها، توانمندی ها و برنامه های دانشگاه
3 – پوشش خبری و تصویری برنامه ها و مراسم های مختلف، سفرها، همایش ها و افتتاح ها با حضور مقامات و مسئولان
4 - تهیه طرح ها و برنامه های تبلیغاتی و انتشاراتی و اجرای آنها در قالب چند رسانه ای، نشریه، بروشور، کاتالوگ، پوستر، کتابچه و ...
5 – تهیه، تولید، جمع آوری اطلاعات، اخبار ، عملکرد و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی
6 – برنامه ریزی و اجرای برنامه های مربوط به همایش های علمی جشن های ملی و مذهبی و مناسبت های مختلف فرهنگی و مذهبی و ...
7 - مستندسازی فعالیت ها و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مکتوب، صوتی و تصویری و در قالب صوت، عکس، فیلم و آرشیو آنها
8 - ایجاد هماهنگی و ارتباط با روابط عمومی استان ها و روابط عمومی واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی
9 – برقراری ارتباط مستمر و موثر با حوزه ریاست، معاونت ها و مدیران و کارکنان دانشگاه برای کسب اطلاعات، اخبار و پاسخگویی به انتظارات آنها از روابط عمومی و رسانه ها
10 – ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی مرتبط با حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی در جهت ارتقای مهارت های فنی و تخصصی کارکنان روابط عمومی و اجرای دوره های آموزشی برای آنها
11 – انتشار گزارش عملکرد دانشگاه در قالب کتب، کتابچه و بولتن عملکرد در مقاطع مختلف
12 – تهیه و تدوین بیانیه ها، اطلاعیه ها، آگهی ها و پیام های دانشگاه و پیگیری برای درج آنها در رسانه ها
13 – توسعه ارتباطات الکترونیکی از طریق پرتال روابط عمومی سازمان مرکزی و سایر فناوری های نوین ارتباطی
14 – برنامه ریزی امور ارتباطات مردمی و فراهم کردن امکان ملاقات مردم با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی
15 – پوشش تبلیغات محیطی و فضای عمومی ساختمان های در مناسبت های مختلف
16 – انعکاس نقطه نظرات و دیدگاه های مردم و مخاطبان نسبت به عملکرد و خدمات دانشگاه آزاد اسلامی به مسئولان دانشگاه با استفاده از شیوه های مختلف اطلاع یابی

 

تاریخچه روابط عمومی:

 بررسی تاریخچه روابط عمومی نشان می دهد كه روابط عمومی قدیمی ترین شكل ارتباطات اجتماعی به حساب می آید. بر اساس نظریه یك محقق آمریكایی، پیدایش روابط به حدود ۴۰۰ سا ل قبل از میلاد و توسط فردی به نام «گورگیاس» بر می گردد كه در واقع «علم بیان» و شیوه های متقاعدسازی مخاطب را مطرح كرد. بدین سان اگر این نظر را بپذیریم، باید خاستگاه روابط عمومی را یونان باستان بدانیم، گر چه نمی توان ماهیت این گونه فعالیت ها را با روابط عمومی یكسان گرفت. از ابتداى تاریخ بشر تاكنون همواره افراد هوشمندى بوده اند، كه این شناخت را در جهت ارتقاى خود با دیگران به كار گرفته اند و نوعى روابط عمومى را در كارهایشان اعمال كرده اند. در تمامى دوره هاى دموكراسى از جمله از جمهورى روم گرفته تا نظام كنونى، رساله ها، مقاله ها، سخنرانى ها و دیگر قالب هاى خطابه به قصد سلطه به افكار عمومى به كار گرفته شده اند. نظر بیشتر در این زمینه، به سال ۱۹۰۶ بر می گردد كه «ای.وی.لی» اولین واحد روابط عمومی را در آمریكا تشكیل داد. در هردو صورت، عملكرد روابط عمومی دربدو پیدایش صرفاً به دنبال متقاعدسازی مخاطب و همراه ساختن او با اهداف سازمان و در واقع ابزار تبلیغ و ایفای نقش رسانه ای بوده است.

 

حوزه روابط عمومی:

با توجه به گسترش دنیای مدرن امروز به اطلاعات و ارتباطات و فناوری، در سطوح كلان روابط عمومی به عنوان یك علم و فنی كه زاییده تكنولوژی و پیچیدگی جوامع بشری است می باشد. روابط عمومی در این ناشناخته می خواهد تفاهم و همدلی ایجاد نماید. ما نیز در نظام اداری خود به روابط عمومی با این دیدگاه نگاه كنیم كه در این صورت است جایگاه و نقش روابط عمومی بسیار حساس و چشمگیر جلوه می كند و این حرفه از چند كار تبلیغاتی بیرون آمده و آیینه تمام نما و زبان و چشم و گوش سازمان می شود، طبعاً وظیفه روابط عمومی تخصصی تر هست كه بتواند هم از نظر نقش درون سازمان و هم از نظر نقش برون سازمانی ایفا خدمت نماید.

  • بررسی كلیه جراید و اخبار مرتبط با فعالیتهای سازمان بمنظور پی بردن به نقطه نظرات و دیدگاههای مختلف. مطالعه مطالبی كه در جراید و دیگر رسانه های گروهی در ارتباط با سازمان منتشر میشود و جوابگویی به مطالب منتشر شده با راهنمایی مقام مافوق.
  • برقراری ارتباط با رسانه های گروهی و ترتیب مصاحبه با مقامات سازمان با مطبوعات و رسانه های دیگر.
  • فراهم آوردن امكانات مورد نیاز از قبیل وسایل صوتی و تصویری و ...هماهنگی لازم به منظور مصاحبه های مطبوعاتی و ظبط سخنرانیها جهت تدوین و تكثیر آن برای همكاران.
  • تهیه پیامهای تبریك و تسلیت، طراحی نمودارها و پلاكاردها به مناسبت های مختلف.
  • نظارت بر انجام كار انتشار نشریات و بولتن های خبری.
  • نظارت بر توزیع نشریات بین دستگاههای اجرایی و واحدهای ذیربط.
  • جمع بندی و تهیه فعالیتهای سازمان در مقاطع مختلف جهت درج در نشریات و بولتن های خبری سازمان.
  • همكاری و هماهنگی با واحدهای روابط عمومی سایر دستگاهها.
  • تهیه گزارش از بازدیدها و ...
  • تلاش برای تقویت هر چه بیشتر روحیه تفاهم بین کارکنان و مدیران و همیت سازمانی و زمینه سازی برای برقراری ارتباطات بین آنان.
  • هماهنگی در برگزاری همایشها، كنفرانسها، سمینارها، جلسات و استفاده مطلوب از وسایل كمك آموزشی در آنها.
  • اطلاع رسانی موضوعات مورد نیاز به استادان، دانشجویان و کارکنان واحد از طریق سامانه پیامک اختصاصی دانشگاه به شماره 20002240070
  • اطلاع رسانی موفقیت و دستاوردها به مردم و مسئولان منطقه با هماهنگی مدیر واحد.
  • انعكاس مستمر موفقیت ها ،دستاوردها و فعالیتهای واحد به روابط عمومی منطقه و سازمان.
  • درج اخبار متنی و تصویری به صورت روزانه در سایت دانشگاه.
  • هماهنگی با روابط عمومی منطقه برای گرفتن مجوز،مصاحبه یا تهیه خبر توسط خبرنگار از محیط های آموزشی.
  • هماهنگی با ریاست دانشگاه برای انجام دادن مصاحبه، نشست مطبوعاتی، و ارائه گزارش با رسانه ها.
  • همكاری و راهنمایی خبرنگاران رسانه های مختلفجهت تهیه اخبار.
  • همكاری و هماهنگی با واحدهای روابط عمومی سایر دستگاهها.
  • تدارک تمهیدات و اقدامات لازم برای راهنمایی ارباب رجوع و تسهیل دسترسی به مراكز و مسئولان سازمان
  • تهیه کلیپ در مناسبتهای مختلف.
  • معرفی کامل و جامع واحد مربوط به صورت بروشور، سی دی و ارسال به روابط عمومی دانشگاه های منطقه و سازمان.
  • برنامه ریزی و اطلاع رسانی به مردم درباره عملكرد سازمان به انگیزه تنویر افكار عمومی.

 

 

بالا
saeed_sol@yahoo.com